Wayfinding en Nedap Ons integratie in digitale receptie
- Chantelle van Vuuren
Bij 2Orange zijn wij gespecialiseerd in oplossingen voor digitale receptie en bezoekersbeheer. Als experts in audiovisuele technologie blijven wij voortdurend leren, onze aanpak verfijnen en op maat gemaakte oplossingen ontwikkelen voor elke klant. De vraag naar gepersonaliseerde digitale recepties die voldoen aan de AVG en privacyregelgeving blijft groeien.
Daarom hebben wij een samenwerking opgezet met Nedap ONS, een softwareoplossing die speciaal is ontwikkeld voor zorginstellingen. Vandaag de dag maken meer dan 1.900 zorginstellingen gebruik van Nedap ONS voor hun digitale receptie. Dit systeem integreert naadloos met andere systemen om de efficiëntie te verbeteren en zowel medewerkers als bezoekers meer gemak te bieden.
Inhoud
Digitale receptie in zorginstellingen
Een van onze recente succesverhalen is een complete digitale receptie project voor Woonzorg Flevoland, een senioren zorginstelling met meerdere gebouwen. De instelling stond voor verschillende uitdagingen:
- Een tekort aan personeel om bezoekers en bewoners te begeleiden
- Een complexe gebouwindeling dat navigatie moeilijk maakte
- De noodzaak om de bewoners- en kamer database te koppelen voor realtime informatie
- Geen fysieke receptionistes op cruciale toegangsplekken
- Onvoldoende bewegwijzering, waardoor bezoekers moeite hadden met navigeren
- De behoefte aan een veilige integratie met Nedap ONS om gevoelige gegevens te beschermen
- Verschillende werkstromen voor diverse bezoekersgroepen, zoals familieleden, bezorgers en vergadergasten
- Medewerkers worden vaak onderbroken in hun werkzaamheden door bezoekers die de weg vragen
Deze uitdagingen komen veel voor in zorginstellingen. Daarom delen we graag meer details over de digitale receptieoplossing die wij voor Woonzorg Flevoland hebben ontwikkeld. Elke organisatie opereert in een unieke omgeving. Een standaardoplossing werkt om die reden niet altijd. Daarom stemmen wij onze digitale receptiesystemen altijd af op de specifieke behoeften van onze klanten.

Primaire functionaliteit
Op basis van de bovengenoemde uitdagingen hebben wij ons gericht op belangrijke interfacecomponenten die aan de vereisten voldoen.
Bezoek een bewoner
Nieuwe bezoekers hebben vaak moeite om hun weg te vinden in het verpleeghuis. Om een soepele en stressvrije ervaring te garanderen, hebben we gebruiksvriendelijke interface ontworpen voor verschillende soorten bezoekers. Hierdoor kan elke gast snel en zonder verwarring de juiste route vinden.
Een gemeenschappelijke ruimte vinden
Er was al een wayfinding-systeem in de instelling, maar dit was vaak niet zichtbaar of onduidelijk voor bezoekers. Wij hebben dit probleem aangepakt door de navigatie te verbeteren, waardoor deze eenvoudiger, vloeiender en intuïtiever is geworden. Bezoekers kiezen op het scherm de ruimte waar ze naar op zoek zijn en ontvangen direct een routebeschrijving, waardoor ze nu moeiteloos hun weg kunnen vinden naar gemeenschappelijke ruimtes.
Een vergaderruimte of kantoor vinden
Medewerkers en externe partners hebben snelle toegang nodig tot vergaderruimtes en kantoren. Ook deze functie is geïmplementeerd in de digitale receptie. Druk simpelweg op de gewenste ruimte en ontvang een routebeschrijving.
Pakketbezorging
Meertaligheid
Integratie met Nedap ONS
- Bewonersgegevens (namen en kamer nummers) in realtime synchroniseert.
- Een slimme zoekfunctie mogelijk maakt, waarmee bezoekers bewoners kunnen vinden door slechts enkele letters van hun naam in te voeren.
- Wayfinding-instructies genereert op basis van kamernummers opgeslagen in Nedap ONS.
- Geavanceerde maatregelen voor gegevensbescherming implementeert om de privacy van bewoners te waarborgen..
- Automatisch updates uitvoert zodra bewonersinformatie in het primaire systeem verandert.
Wayfinding en digitale receptie
Onze oplossing bevat een aangepast wayfinding-algoritme dat kamernummers uit Nedap ONS systeem omzet in duidelijke routebeschrijvingen. Het begeleidt bezoekers vanaf de digitale receptie naar hun bestemming en past zich dynamisch aan op:
- De indeling van het gebouw
- Liften en toegankelijke routes
- Het type bezoeker, leeftijd en fysieke mogelijkheden
Inhoud
Lees ook onze andere blogs

Hoe de digitale receptie een uitkomst is i.c.m. de AVG
In dit artikel delen we de impact van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op de digitale receptie, met de aandacht op het incheckproces en de gegevensbeveiliging. Bedrijven staan onder steeds

Hoe kiest u de beste bezoekersregistratie
We bezoeken allemaal wel eens gebouwen, organisaties en kantoren, en nemen deel aan verschillende evenementen. Maar heeft u er ooit bij stilgestaan hoeveel mensen betrokken zijn bij het ervoor zorgen

6 voordelen van videovergaderen
Stelt u zich een wereld voor zonder communicatiebarrières, waar samenwerking soepel verloopt en beslissingen snel worden genomen. Dit is de wereld die videoconferencing heeft gecreëerd voor bedrijven, scholen, overheidsinstanties en